OBRAZY Wyspiański

site
fantastic

Temat: JEŚLI KTOŚ CHCE TYLKO ZAPYTAĆ, A NIE KUPIĆ PREZENTACJĘ.
Witam


Witam
Mam prosbę czy mógłby mi ktoś pomóc wybrać literaturę podmiotu do tematu : Istoty i zjawiska nadprzyrodzone oraz ich funkcje w literaturze i sztuce romantyzmu. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych przykładów. Mam już dziady cz 2 ale co by tu jeszcze


Proponuję:
1. Dziady cz. II, Mickiewicza
2. Wesele Wyspiańskiego
3. Romowa Mistrza Polikarpa ze śmiercia
4. To lubięMickiewicza
5. Mistrz i Małogrzata Bułhakowa
6. Dusiołek Leśmiana


Mój temat "Dekalog bohaterów Gustawa Herlinga Grudzińskiego. Dokonaj analizy wybranych przykładów literackich."
Proponuję "Inny świat", "Wieża", a literatury podmiotu to nie wiem.
Nie mogę się zdecydować które utwory wziać i dlatego chciałam prosić o pomoc. 11:


Proponuję:
1. Inny świat.
2. Wieża
3. Most
4. Drugie przejście
5. Cud,

Myślę, ze chodzi Ci o literaturę przedmiotu, czyli pomocniczą
1. Jarosiński , Literatura lat 1945-75.
2. Bolecki W., Inny swiat Gustawa Herlinga - Grudzińkskiego


proszę o pomoc w temacie "Artystyczne interpretacje historii w literaturze i sztuce" jakie lektury wybrać????:

Proponuję:
1. Konrad Wallenrod Mickiewicza
2. Dziady Mickiewicza
3. Nad Niemnem Orzeszkowej
4. U nas w Auschitzu Borowski
5. Obraz przedstawiające np. powstania



Pozdrawiam
Źródło: forum.matura.pl/viewtopic.php?t=6988



Temat: Mój ostatni obrazek ;)
" />Dzięki za komentarze. Cieszę się, że piszecie co myślicie. Myślałam nad tłem, ale nie mogłam się zdecydować na żaden konkretny kolor i pozostało białe ;). Ale masz rację, dobrze by było zapełnić czymś tą "świecącą" biel. Może niebieskie, z elementami beżu i czerwieni...

Umieszczam jeszcze dwa moje obrazki <tyle, że nieco starsze i może troszkę gorsze przez to>
Ten jest moją próbą kopii obrazu S. Wyspiańskiego <sprzed ok. 2 lat>:
http://img402.imageshack.us/my.php?imag ... ynaup8.jpg
A to lisek:
http://img74.imageshack.us/my.php?image=lisekmo6.jpg
Źródło: alk1b40.nastolatek.pl/forum/viewtopic.php?t=14886


Temat: Obraz wsi w literaturze. Chłopi Wesele Przedwiośnie
Proszę was o pomoc... potrzebuję jeszcze dwóch pozycji w literaturze przedmiotu dotyczących Przedwiośnia Żeromskiego oraz Wesela Wyspiańskiego... Jakie książki albo artykuły mogę jeszcze wykorzystać?
Źródło: polonistyka.edu.pl/viewtopic.php?t=796


Temat: Propozycja kanonu lektur szkolnych
Najnowsza propozycja kanonu lektur szkolnych. Usunięto z niej natomiast m.in. "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, "Cierpienia młodego Wertera" Johanna Wolfganga Goethego i wybraną powieść Josepha Conrada. Co o tym sądzicie?

Szkoła ponadgimnazjalna - Kształcenie w zakresie podstawowym:

1.Literatura polska Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej; Jan Kochanowski - Pieśni, treny (wybór); poezja baroku (wybór); Ignacy Krasicki - Pieśń: "Hymn do miłości Ojczyzny", satyry i liryki

(wybór); Stanisław Staszic - Przestrogi dla Polski (fragmenty); Adam Mickiewicz - Pan Tadeusz, Dziady cz. III; Juliusz Słowacki - Kordian lub Zygmunt Krasiński - Nie-boska komedia (wybrane sceny z dramatów); wybór poezji romantycznej (w tym utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida); Bolesław Prus - Lalka; Eliza Orzeszkowa - Nad Niemnem (fragmenty); Henryk Sienkiewicz - Quo Vadis, Potop; wybór poezji młodopolskiej; Stanisław Wyspiański - Wesele; Władysław Stanisław Reymont - Chłopi, tom I: Jesień; Stefan Żeromski - Ludzie bezdomni, Przedwiośnie; Maria Dąbrowska - Noce i dnie (fragmenty); Zofia Nałkowska - Granica; Sławomir Mrożek - Tango; Tadeusz Borowski - Pożegnanie z Marią; Jan Dobraczyński - Listy Nikodema; Wybór poezji XX wieku (w tym utwory Bolesława Leśmiana, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Czesława Miłosza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza, Mirona Białoszewskiego, Wisławy Szymborskiej, Stanisława Barańczaka, ks. Jana Twardowskiego); Jan Paweł II - Pamięć i tożsamość; Wiesław Myśliwski - Kamień na kamieniu; Ryszard Kapuściński - Cesarz; inne utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, teksty kultury (adaptacje filmowe powieści i inne filmy, spektakle teatralne, utwory muzyczne, obrazy, słuchowiska, programy telewizyjne, teksty prasowe).

2. Literatura powszechna: Sofokles - Król Edyp; Horacy - wybór pieśni; Wiliam Szekspir - Makbet; Molier - Świętoszek; George Orwell - Folwark zwierzęcy; wybrana powieść europejska XX wieku.

Szkoła ponadgimnazjalna - Kształcenie w zakresie rozszerzonym:

1. Literatura polska: Jan Kochanowski - Treny; wybrany dramat romantyczny Juliusza Słowackiego lub Zygmunta Krasińskiego; Maria Kuncewiczowa - Cudzoziemka; Jan Dobraczyński - Cień Ojca

2. Literatura powszechna: Dante Alighieri - Boska Komedia (fragmenty "Piekła"); Michaił Bułhakow - Mistrz i Małgorzata; Święty Augustyn - Wyznania (fragmenty); Platon - Obrona Sokratesa.
Źródło: 1liceum.edu.pl/forum/viewtopic.php?t=95


Temat: [Zadanie] 11-04-2010 22:15
Treść:
Jan Matejko - wybitny polski malarz. Był twórcą obrazów historycznych i batalistycznych. Urodził się w czerwcu 1838 w Krakowie. Był synem Franciszka Matejka, który był Czechem. Gdy Jan miał siedem lat, zmarła jego matka. Dziećmi zajęła się jej siostra. Śmierć matki niewątpliwie wywarła wpływ na osobowość przyszłego malarza. Jego dzieciństwo obfitowało w lęki i przykrości, nie zaznawał także raczej przesadnie starannej opieki. Ojciec natomiast był chłodny i surowy i nie okazywał uczuć swoim dzieciom. Jan był 9 dzieckiem z 11, jakie mieli Państwo Matejko.

Jan Matejko w młodości przeżył bombardowanie Krakowa przez Austriaków w 1848 r. oraz powstanie styczniowe. Pod wpływem narodowych klęsk postanowił porzucić malarstwo religijne, które uważał za swoje powołanie i poświęcił się prawie wyłącznie malarstwu historycznemu. Sama historia była jego obsesją. Nie potrafił o niej pisać ani opowiadać, więc ją malował. Zarzucano mu swobodne podejście do historii. Sam Matejko traktował swoje obrazy jako głos w polemice dotyczącej przeszłości i przyszłości kraju, a nie wyraz ideologii. Drugą pasją Matejki był kraj. Był on zagorzałym patriotą. Dofinansowywał miasto, biednych i kulturę pokazując swoje obrazy za darmo lub przekazując je państwu. Prace jego były od tej pory analizowane w ramach przekazu ideowego.

Tajemnicą popularności artysty jest nie tylko kunszt wykonania prac, ale przede wszystkim "filmowość" ujęcia historii. Obrazy są kadrowane, spiętrzone i przepełnione namiętnością. Artystę wyróżniała skłonność do komponowania tłumnych, wielopostaciowych scen, często rozwiniętych panoramicznie, rozgrywających się w pozbawionej głębi przestrzeni pierwszego planu, a także potężna skala ekspresji. W portrecie nie idealizuje, jest bliższy realistycznemu podejściu.

Wykształcił także wielu malarzy. Najważniejszymi uczniami byli Mehoffer, Wyspiański, Tetmajer i Malczewski, wybitni przedstawiciele polskiego modernizmu. Mimo że Matejko przytłaczał szkołę siłą swojej osobowości, żaden z uczniów nie naśladował mistrza. Jednym z mniej znanych uczniów był Michał Szurowski.

Jan Matejko zmarł po pęknięciu wrzodu żołądka w wieku 55 lat, 1 listopada 1893 roku. Jego ostatnie słowa brzmiały : "Módlmy się za ojczyznę! Boże błogosławiony!". W czasie jego pogrzebu bił dzwon Zygmunta, a w ostatniej drodze towarzyszył mu cały Kraków.
Pytania:
1. Z jakiego powodu Jan Matejko postanowił porzucić malarstwo religijne na rzecz malarstwa historycznego?
2. Co było przyczyną śmierci Jana Matejko?
Źródło: tagforum.pl/viewtopic.php?t=31



All right reserved.
©